ردپای من در شبکه‌های اجتماعی

تبیان تبیان               تلگرام تلگرام

با نام خدا
گناهان دو قسمند: 1. كبيره (بزرگ)؛ 2. صغيره (كوچك).

ملاك كبيره بودن گناه:
1) در قرآن يا احاديث معتبر تصريح شده باشد كه فلان گناه جزء گناهان كبيره است.
به اين قسم از گناهان كبيره، كبائر منصوصه و به بقيه‌ي موارد كبائر غير منصوصه مي‌گويند كه البته در حكم هيچ فرقي با هم ندارند.
2) در قرآن يا احاديث، وعده‌ي آتش و عذاب به آن داده شده باشد.
3) در قرآن يا احاديث معتبر بيان شده باشد كه فلان گناه از فلان گناه (كه از گناهان كبيره است) بزرگ‌تر است.
4) آن گناه در نزد متدينان جزء گناهان كبيره شناخته شده باشد.
5) عقل حكم كند.

ليست گناهان كبيره:
1) شرك كه بزرگ‌ترين گناه است؛
2) نا اميدى از رحمت خدا؛
3) ايمن شدن از مكر خدا (بی‌خیالی نسبت به عقاب و حساب‌رسی آخرت و نترسیدن از عذاب و جهنم)؛
4) دروغ بستن به خدا و رسول و ائمه (ع)؛
5) كشتن انسان به ناحق؛
6) عقوق پدر و مادر؛
7) خوردن مال يتيم از روى ظلم؛
8) نسبت زنا به زن با عفت؛
9) فرار از جبهه‌ي جنگ با دشمن؛
10) قطع رحم (قطع رابطه با خویشاوندان)؛
11) سحر و جادو؛
12) زنا؛
13) لواط (هم‌جنس‌بازی مردان)؛
14) مساحقه (هم‌جنس‌بازي زنان)؛
15) استمنا (خودارضایی، جلق)؛
16) قيادت و دياثت (واسطه‌گري براي فحشا)؛
17) دزدى؛
18) دروغ مخصوصاً شهادت و سوگند دروغ؛
20) كتمان شهادت در جايي كه گواهى دادن واجب است؛
21) پيمان شكنى؛
22) عمل نكردن به وصيّت؛
23) شراب‌خوارى؛
24) رباخوارى؛
25) خوردن مال حرام مخصوصاً مردار، خون، گوشت خوك و حيواني كه ذبح شرعي نشده؛
26) قمار بازى؛
27) كم فروشى؛
28) احتكار؛
29) تَعَرُّب بعد از هجرت. يعنى انسان به جايى مهاجرت كند كه دينش را از دست بدهد؛
30) كمك به ستمگر؛
31) ياري نكردن ستم‌ديده؛
32) تكيه بر ظالم؛
33) نگه داشتن حقوق ديگران و امتناع از پرداخت بدون عذر؛
34) تكبر؛
35) اسراف و تبذير؛
36) خيانت؛
37) غيبت؛
38) تهمت و بهتان؛
39) نميمه و سخن چينى؛
40) سرگرمى به لهو و لعب و موسيقي حرام؛
41) سبك شمردن و ترك واجبات مخصوصاً نماز و زكات و حج؛
42) ريختن آبروي مؤمن؛
43) ذليل و خوار كردن مؤمن؛
44) اذيت و آزار مؤمن؛
45) فحش و ناسزاگويي و لعن به مؤمن؛
46) مكر و نيرنگ؛
47) حسد؛
48) بدعت (نوآوری و اختراع نادرست و بدون سند در امور دینی و انتساب آن به خداوند)؛
49) حكم و قضاوت ناحق؛
50) جنگ در ماه‌هاي حرام (محرم، رجب، ذي‌القعده، ذي‌الحجه)؛
51) صدّ و بازداشتن از راه خدا (جلوگيري از ايمان آوردن، عبادت و اطاعت، و هر گونه كار خير)؛
52) فتنه (غبارآلود کردن فضای جامعه و ایجاد ابهام و سردرگمی برای تشخیص حق و باطل)؛
53) فروختن اسلحه به كفار؛
54) هتك و بي‌احترامي به قرآن؛
55) هتك و بي‌احترامي به كعبه؛
56) هتك و بي‌احترامي به مساجد؛
57) هتك و بي‌احترامي به مشاهد مشرفه؛
58) نفاق و دورويي.

گناهاني كه احتمال دارد از كبائر باشند:
1) خوردن نجس؛
2) كشف عورت و كوتاهي در پوشش آن از نامحرم؛
3) نگاه به عورت ديگري؛
4) قضاي حاجت رو به قبله و پشت به قبله؛
5) توقف در مساجد در حال عذر شرعي؛
6) پوشيدن لباس ابريشمي خالص و طلا حتي انگشتر براي مرد؛
7) تشبّه مرد به زن و زن به مرد (با آرایش و پوشش و...)؛
8) نگاه آلوده و از روي شهوت؛
9) نگاه به نامه‌ي ديگران (و ساير امور شخصي) بدون اجازه؛
10) نگهداري كتب ضالّه و منحرف؛
11) مجسمه‌سازي (ساختن مجسمه‌ی کامل انسان یا حیوان، طبق فتوای بعضی مراجع تقلید)؛
12) لمس كردن بدن نامحرم؛
13) ستايش ستمگر؛
14) توقف در مجلس گناه؛
15) استعمال ظروف طلا و نقره؛
16) شركت نكردن در نماز جماعت از روي اعراض و روگرداني (نه از روي غفلت و تنبلي)؛
17) كارهاي حرامي كه در نماز و روزه و ساير واجبات كه مشروح آن در رساله‌ها بيان شده.

گناهان صغيره
چند گناه صغيره:
ـ تراشيدن ريش؛
ـ جواب سلام ندادن؛
ـ فكر و خيالات شهواني؛
ـ نجس كردن مسجد؛
ـ رفاقت با نامحرم و داشتن رابطه‌ی عاطفی با او (بدون ارتکاب هیچ گناه دیگری مثل نگاه آلوده، نداشتن پوشش واجب، لمس، و...).

موارد تبديل گناه صغيره به كبيره:
1) اصرار بر صغيره: تكرار گناه صغيره، آن را تبديل به گناه كبيره مى‌كند. و اگر انسان حتى يك بار آن را انجام دهد؛ ولى استغفار نكند و در فكر توبه هم نباشد، اصرار به حساب مى‌آيد.
2) كوچك شمردن گناه؛
3) اظهار خوشحالى هنگام گناه؛
4) گناه از روى طغيان و سركشي؛
5) مغرور شدن به مهلت الهى؛
6) تجاهر به گناه (آشكارا گناه كردن)؛
7) گناه شخصيت‌ها.
«شخصيت‌ها و خواص» چه كساني هستند؟
پيامبر (ص) فرمود: عوام امت من اصلاح نمى‌شوند مگر با اصلاح خواص. شخصى پرسيد: خواص امت چه كسانى هستند؟ فرمود:
1) زمامداران و حاكمان و دولتمردان. 2) دانشمندان. 3) عابدان. 4) تاجران.
پس هر يك از گناهان صغيره نيز با تحقق يكي از شرايط فوق جزء گناهان كبيره به شما مي‌آيد.

فرق گناهان كبيره و صغيره:
گناهان كبيره خدا و اولياي دين را خشمگين‌تر و ناراضي‌تر مي‌كند و در نتيجه توبه و بازگشت سخت‌تر خواهد بود. و نيز كسي كه از گناهان كبيره اجتناب كند، خدا گناهان صغيره‌ي او را مي‌آمرزد. (ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم).

براي مطالعه‌ي بيش‌تر:
ـ گناه شناسى، محسن قرائتى
ـ گناهان كبيره از ديدگاه امام خمينى قدس‌سره
ـ گناهان كبيره،‌ آيت الله دستغيب
منبع اصلی برای این یادداشت، كتاب گناهان كبيره، اثر آيت الله دستغيب بوده است.

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب اشتراک در افسران

دیدگاه‌ها   

0 #16 313714نوید 1396-11-08 02:45
سلام
من ارتباط با همجنس (لواط) زیاد داشتم. چیکار کنم؟

***** پاسخ *****

سلام. تنها راه پاکی از گناه، توبه است. گناه هرچه بزرگ‌تر باشد، نیازمند توبه‌ای سخت‌تر و جدی‌تر است؛ وگرنه عاقبت گناه هم در دنیا و هم در آخرت عاقتبتی تلخ و ننگین است.

اهل بیت علیهم‌السلام فرموده‌اند: کسی که بر عمل زشت لواط کردن اصرار داشته باشد، روزی خواهد رسید که دیگران را به سوی خود دعوت کند. (یعنی به بیماری اُبنه مبتلا خواهد شد و تمایل به لواط شدن پیدا خواهد کرد)
نقل قول کردن
0 #15 تهرانبی نام 1396-10-18 08:50
رفاقت با نامحرم و داشتن رابطه‌ی عاطفی با او (بدون ارتکاب هیچ گناه دیگری مثل نگاه آلوده، نداشتن پوشش واجب، لمس، و...).اولا خیلی از اطلاعات خوب و بجهاتون ممنون و سپاسگزارم انشاالله اجرتون با امام زمان فقط یه سوال داشتم
به هر حال قبل از اینکه محرمیت صورت بگیرد(ازدواج) انسان عاشق میشود آیا این هم گناه محسوب میشود زیرا خب بالاخره انسان قبل از ازدواج عاشق می شود

***** پاسخ *****

سلام و درود بر شما!

صرف عاشق شدن گناه نیست؛ اما ابراز عشق و علاقه به نامحرم (چه با ارتباط کلامی یا پیام کتببی یا رفتاری) ممنوع و گناهه.

داشتن عشق و علاقه به نامحرم اگه توی دل باشه و ابراز نشه گناه نیست و قبل از ازدواج اشکالی نداره اما ابراز این عشق و علاقه باید موکول بشه به بعد از عقد و هرگونه ابراز علاقه قبل از عقد ممنوع و حرامه.

در این باره، کتاب «دوستش دارم» رو از همین سایت دریافت و مطالعه کنید.
نقل قول کردن
+1 #14 قائمشهرمحمد جواد حسینی 1396-09-25 18:28
عالی بود خیلی خوب بود
نقل قول کردن
+2 #13 مشهدMohsen Kafaee 1396-05-01 15:17
با سلام و آرزوی توفیق الهی در قران مجید ذکر شده است هر چه برای بدن ضرر داشته باشد حرام است سیگار سمی مهلک است پس حرام است و گناه محسوب می شود
نقل قول کردن
+1 #12 تهرانصبـا 1396-03-25 16:46
سلام خدا خیرتون بده ، من کمتر پیش میاد سایتی نظر بذارم ولی این واقعا به کارم اومد و خواستم تشکر کنم ازتون و بگم امشب که شب قدره دعاگوتون خواهم بود شما هم برای عاقبت بخیری من دعا کنید . یاعلی
نقل قول کردن
0 #11 تهرانخسته 1396-03-11 11:50
سلام شخصی رومیشناسم ک زناکرده و بعدش توبه وبعدتوبه نمازوروزه وواجبات شرعیش و کامل انجام داده وحتی میتونم بگم گناه نکرده البته زناک ن چون ب اجیار دیگری وتهدید اون اقا اتفاق افتاده الان بعدگذشت دوسال اون اقا ایشونو تهدید کردن ک ابروی خانوادشونو میبرن اگ باهاش درارتباط نباشن وهیچ راهیم برای رهاشدن ازدستش نداره و میخواد اونو ازبین ببره ایاتوبش بخاطر حفط ابروش و اینکه اون اقا گناه کاربوده پذیرفتس ؟

***** پاسخ *****

سلام. خدای مهربان بارها در قرآن فرموده کسی که از گناهش پشیمان بشه و توبه کنه، خدا اونو می‌بخشه و زندگی زیبا و خوب رو به‌ش هدیه می‌ده. هرچه‌قدر توبه‌ی ما زیباتر و کامل‌تر باشه، خدا هم همون اندازه ما رو بهتر تحویل می‌گیره.

در این باره، مقالک «توبه و آشتی با خدا» رو در همین سایت بخونید و به اون شخص هم بگید بخونه. این‌جا:
http://www.h-shad.ir/index.php/writings/hand-writings/culture/398-i-love18

درباره‌ی مزاحمت اون آقا به این خانم بگید:

۱. به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید از خودش ضعف نشون بده و به تهدیدها کوچک‌ترین اهمیتی نده.

۲. تهدید ریختن آبروی اون خانم و خانواده‌ش یک تهدید توخالیه و به جایی نمی‌رسه. به‌خاطر این‌که اولاً با پارس کردن سگ بارون نمی‌باره؛ یعنی ممکنه هر کسی هر حرفی رو بزنه و هر تهمتی رو به هر کسی بزنه، مهم اینه که کسی حرف طرف رو بدون سند و مدرک قبول نمی‌کنه. ثانیاً آبروی خود طرف هم در خطره و اگه بخواد تهمتی بزنه، آبروی خودش هم می‌ره. مگر این‌که بخواد خودش رو کنار بکشه و ارتباط نامشروع با یکی دیگه رو مطرح کنه، که در این صورت هم می‌شه حرف مفت که کسی با صرف ادعا چنین تهمتی رو از کسی نمی‌پذیره. پس از چنین تهمتی نترسید و یقین داشته باشید که فقط یک بادکنک توخالیه و صرفاً برای ترسوندن شما است و هیچ کار دیگه‌ای از دستش برنمی‌یاد!

۳. اگه طرف احساس کنه شما از تهدیدش ترسیدید و تن به خواسته‌ش دادید، دیگه هیچ وقت دست از شما برنخواهد داشت و این تهدیدها و زیر بار زور رفتن‌ها ادامه خواهد داشت؛ اما اگه همین‌جا از تهدیدش نترسید و نشون بدید که به هیچ قیمتی زیر بار زور نخواهید رفت، توطئه‌ش خنثی می‌شه و می‌فهمه که تهدیدش بی‌فایده است و دمشو می‌گذاره روی کولش و می‌ره پی کارش!

۴.شما خودتون پیش‌دستی کنید و قبل از هرچیزی خودتون به خانواده‌تون اطلاع بدید که چنین مزاحمی دارید. به‌شون بگید که کسی با این مشخصات شما رو تهدید می‌کنه و ازشون بخواید شرش رو از سرتون کم کنند. نگران این نباشید که خانواده‌تون از شما ناراحت بشن و درباره‌تون فکر بد بکنند. براشون توضیح بدید که دو سال پیش یه اشتباهی کردید و به این آقا اعتماد کردید و کمی باهاش حرف زدید؛ یعنی به ارتباطتون در حد یک رفاقت ساده اعتراف کنید و بگید از اون رفاقت پشیمون هستید و دیگه هیچ وقت تن به چنین روابطی نخواهید داد ولی این آقا هنوز هوس رفاقت در سرش هست و حالا که می‌بینه شما قبول نمی‌کنید، شما رو تهدید می‌کنه.
غیر از خانواده، می‌تونید به ریش‌سفیدها و افراد محترم فامیل و همسایه و حتا روحانی محله هم مشکلتونو بگید و ازشون درخواست حمایت کنید.

۵. به سوی خدا برید و خودتونو در قلعه‌ی امن الاهی قرار بدید و با نماز و دعا، حمایت خدا و پیامبران و اهل بیت و فرشتگان و اولیای الاهی رو جلب کنید.
نقل قول کردن
0 #10 فلاورجانسینا 1396-03-01 19:03
باعرض سلام وتشکر جال اگرکسی مرتکب گناه کبیره شود باید چه کند

***** پاسخ *****

سلام. باید توبه کند و گذشته را جبران نماید.

خدا در قرآن وعده داده که توبه‌کننده‌ها رو می‌بخشه. نه تنها می‌بخشه، بلکه اون‌ها رو دوست داره و به‌شون عشق می‌ورزه:

سوره‌ی بقره، آیه‌ی ۲۲۲: خدا زیاد توبه‌کنندگان را دوست دارد و خدا پاکیزه شوندگان را دوست دارد.

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ.

مطلب زیر رو هم بخونید:
http://www.h-shad.ir/index.php/writings/best-questions/234-2014-01-12-18-32-02
نقل قول کردن
+2 #9 تایبادِشکیب 1396-02-13 09:11
سلام. مطالب مفید و خوبی گزاشتین. ممنون
نقل قول کردن
0 #8 تهرانبی نام 1396-01-25 01:24
مگه خداوند که رحمان رحیمه ممکنه که گناه
رو نبخشه

***** پاسخ *****

اگه انسان گنهکار از گناه خودش توبه کنه، خدا حتماً گناهشو می‌بخشه و برای این کار، رحمت کم نمی‌یاره ولی اگه انسان گنهکار بدون توبه از دنیا بره و از گناه‌هاش توبه نکرده باشه، این‌جا هم البته خدا می‌تونه ببخشه و رحمت کم نداره ولی بعضی گناه‌ها هست که بخشیدن بی‌حساب و کتابش با حکمت سازگار نیست و دور از عدالته.

درسته که خدا رحمان و رحیمه ولی حکیم و عادل هم هست!
رحمت خدا مثل رحمت مادر، صرفاً از روی احساسات نیست؛ بلکه یک رحمت حکیمانه و عادلانه و عاقلانه است.
نقل قول کردن
0 #7 دامغانمریم-ج 1395-11-26 04:05
سلام.خدا قوت.مطلب بسیار جامع و کاملی بود. «واجرکم عندالله»
نقل قول کردن
0 #6 دزفولشاهین 1395-07-19 16:38
سلام
من دنبال لیست کاملی از تمامی گناهان و اثبات تک تک ان ها چه علمی و چه حدیث مستقیم هستم البته از کسی که با سیاست کاری نداشته باشه و مثل اقای خمینی و خامنه ای و طرفدارانشون...
لطفا اگه میشناسید بهم معرفی کنید ممنون

***** پاسخ *****

سلام. اگه کتاب گناهان کبیره‌ی شهید دستغیب رو خوب مطالعه کنید، توش نوشته که روش استخراج گناهان کبیره و صغیره چیه.
سپس متناسب با نوع هر گناه می‌تونید مطالعه و پژوهش علمی داشته باشید. مثلاً بررسی علمی انحراف‌های جنسی مثل زنا یا هم‌جنس‌بازی بیش‌تر به حوزه‌ی زیست‌شناسی و پزشکی و روان‌شناسی مربوطه ولی بررسی علمی انحراف‌های اقتصادی مثل ربا یا احتکار به حوزه‌ی حقوق و اقتصاد ربط داره. در هر حوزه به متخصص مربوط به اون حوزه باید مراجعه کرد.

«سیاسی بودن» نه تنها ارزش آرا و نظرات علمی یک دانشمند اسلامی رو پایین نمی‌یاره بلکه اونو بالاتر هم می‌بره؛ به دلیل جامعیتی که به فرد می‌ده. چیزی که برای یک اسلام‌شناسی ضعف و نقص حساب می‌شه، «سیاست‌زده بودن» هست. این دو مقوله رو نباید با هم خلط کنید.
نقل قول کردن
0 #5 اصفهانمحمدفدایی رهبر 1394-03-18 20:37
بهترازاین جایی پیدا نمیشه خیلی عالی بود
خداوند سبحان ومتعال توفیق ترک گناه وانجام عمل صالح روبهتون بده
نقل قول کردن
0 #4 tehranyasaman 1393-11-10 19:22
Salam vaghean Ali bod
نقل قول کردن
0 #3 شیرازمریم 1392-10-03 16:06
اجرتون با امام زمان
نقل قول کردن
-1 #2 تهرانعلی 1392-10-03 16:06
دستت درد نکنه عالی بود تنها سوالم اینه که ایانجس بودن جز گناهان کبیره است یا صغیره؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یادداشت مدیر سایت:
ممنون از لطفتان، نجس بودن بدن و لباس اصلاً گناه نیست. البته برای برخی کارها مثل عبادت (نماز و طواف و...) باید بدن و لباس پاک باشد و عبادت با بدن و لباس نجس اگر آگاهانه و عمدی باشد قبول نیست و در برخی موارد گناه است. البته از نظر اخلاقی و معنوی خوب است همیشه بدن و لباس و متعلقات زندگی مؤمن پاک باشد. نجس بودن از لحاظ معنوی نوعی پلیدی است و انسان را از امور متعالی بازمی‌دارد.
نقل قول کردن
0 #1 خلخالآرمان 1392-10-03 16:05
9) نگاه به نامه‌ي ديگران (و ساير امور شخصي) بدون اجازه؛
سلام؛ ببخشيد اگه بدونيم كه اون فرد سختگيري نمي كنه و اگه بدونه كه ما بي‌اجازه به وسايل شخصيش نگاه كرديم، ايراد نمي‌گيره، آيا باز هم گناه كرديم؟
ــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
اطلاع از رضایت طرف مقابل، مثل اجازه گرفتن است. در این صورت گناهی متوجه شما نیست؛ هرچند اجازه گرفتن یک ادب است و در صورت اطلاع از رضایت هم پسندیده است.
نقل قول کردن

نظر شما چیست؟!


خاطره (تصادفی)

آیت الکرسی

با نام خدا

(1380) تعطيلات نوروز سال پنجم طلبگي‌ام بود كه تقريباً بدون اجازه به اردوي مناطق جنگي رفته بودم. هنگام برگشت چون قرار بود كه خانواده‌ام در نظرآباد مهمان خانواده‌ي دايي‌ام باشند به خانه‌ي آن‌ها زنگ زدم تا اگر خانواده‌ام آن‌جا بودند من هم يك‌راست به آن‌جا بروم. گوشي را دايي‌ام برداشت. من بعد از معرفي خود قبل از هر چيزي به او گفتم كه طوري صحبت كند كه كسي نفهمد من پشت تلفن هستم؛ چون بعد از اين‌كه بي‌اجازه به اردوجنوب رفته بودم خجالت مي‌كشيدم با پدر و مادرم صحبت كنم. ولي دايي‌ام بعد از چند جمله صحبت گوشي رابه پدرم داد و ...

ادامه مطلب...

پرسش و پاسخ (تصادفی)

نجات از خودارضایی

پرسش

من متأسفانه مبتلا به خودارضایی هستم. لطفاً کمکم کنید تا از این آلودگی نجات پیدا کنم!

پاسخ