کانال سایت در پیام‌رسان سروش

سروش @hshadir

با نام خدا

همان‌طور که همگی دیده‌اید و شنیده‌اید، از قدیم مرسوم است بعد از نماز و تعقیبات، به اهل بیت علیهم‌السلام سلام می‌گویند. یک بار در مسجد اعظم قم پای منبر استاد فرحزاد بودم که ایشان گفتند:

«این سلام بعد از نماز، هرچند نسبت به آن، دستور دینی مستقیم با این خصوصیات از طرف شارع نرسیده است ولی به‌طور کلی سلام از راه دور به اهل بیت، از نظر شارع مشروع است و مواردی هم داریم که دستور به زیارت و سلام از راه دور داده‌اند. به همین دلیل می‌توان این سلام بعد از نماز را هم از آن باب، مطلوب دانست. ولی یکی از ضعف‌ها و اشکالات این سلام مرسوم، این است که ناقص است؛ یعنی از بین 14 معصوم، فقط خطاب به امام حسین و امام رضا و امام زمان علیهم‌السلام است؛ و این تبعیض هیچ وجه درستی ندارد. چه خوب است حالا که شما سلام می‌دهید، به همه‌ی چهارده معصوم علیهم‌السلام سلام بدهید.»

از همان روزها به بعد می‌دیدم که بعد از نماز در حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به همه‌ی چهارده معصوم سلام می‌دهند. در مسجد جمکران نیز چنین بود. جاهای دیگر هم دیده‌ام که به همه‌ی چهارده معصوم سلام می‌دهند.

از آن‌جایی که سلام به اهل بیت بعد از نماز، به صورت یک عمل عبادی خاص از طرف شارع تشریع نشده است، لذا عبارت ثابتی هم برای این عبادت زیبا و عاشقانه وجود ندارد. هرکسی با سلیقه‌ی خود می‌تواند از عبارت‌های مجاز و مشروع استفاده نماید. معروف‌ترین حالت چنین است:

السلام علیک یا رسول الله

السلام علیک یا امیرالمؤمنین

السلام علیک یا فاطمة الزهراء

السلام علیک یا حسن بن علی

السلام علیک یا حسین بن علی

السلام علیک یا علی بن الحسین

السلام علیک یا محمد بن علی

السلام علیک یا جعفر بن محمد

السلام علیک یا موسی بن جعفر

السلام علیک یا علی بن موسی

السلام علیک یا محمد بن علی

السلام علیک یا علی بن محمد

السلام علیک یا حسن بن علی

السلام علیک یا بقیة الله، یا صاحب الزمان...

اما من ترجیح می‌دهم علاوه بر اسم ائمه، برای هرکدام، یک لقب هم استفاده شود. به این شکل:

السلام علیکَ یا رسولَ الله

السلام علیکَ یا امیرَالمؤمنین

السلام علیکِ یا فاطمةُ الزهراءُ

السلام علیکَ یا حسنَ بنَ علیٍ نِ المجتبی

السلام علیکَ یا حسینَ بنَ علیٍ سیدَ الشهداءِ

السلام علیکَ یا علیَّ بنَ الحسینِ زینَ العابدینَ

السلام علیکَ یا محمدَ بنَ علیٍ نِ الباقرُ

السلام علیکَ یا جعفرَ بنَ محمدٍ نِ الصادقُ

السلام علیکَ یا موسی بنَ جعفرٍ نِ الکاظمُ

و رحمة الله و برکاته

السلام علیکَ یا علیَّ بنَ موسَی الرضَا المُرتضی

و رحمة الله وبرکاته

السلام علیکَ یا محمدَ بنَ علیٍ نِ الجوادُ

السلام علیکَ یا علیَّ بنَ محمدٍ نِ الهادی

السلام علیکَ یا حسنَ بنَ علیٍ نِ العسکری

السلام علیکَ یا بقیةَ اللهِ، یا صاحبَ الزمان

و رحمة الله و برکاته

برای سلام به پیامبر و امیرالمؤمنین و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین و امام سجاد و امام باقر و امام صادق و امام کاظم علیهم‌السلام رو به قبله می‌ایستیم (مرقد همه‌ی آن‌ها در جهت قبله است). برای سلام به امام رضا علیه‌السلام به سمت مشهد مقدس می‌ایستیم. بعد از سلام به امام رضا، برای سلام به بقیه، دوباره به سمت قبله می‌ایستیم.

اضافه کردن لقب به اسامی ائمه باعث می‌شود راحت‌تر آن اسامی نورانی را حفظ کنیم (چون اسامی تکراری مخصوصاً محمد و علی در بینشان زیاد است) مخصوصاً برای کوچک‌ترها که معمولا برای حفظ اسامی دوازده امام و چهارده معصوم مشکل دارند. بچه‌ها معمولاً امام نهم را به نام «جواد» می شناسند نه «محمد بن علی» و امام دهم را «هادی» می‌شناسند نه «علی بن محمد». تکرار این اسامی پاک بعد از هر نماز باعث می‌شود دیگر هیچ‌گاه هیچ بچه شیعه‌ای اسم امامانش را فراموش نکند.

برای مشاهده و دریافت تصویر بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید

برای دریافت فایل صوتی سلام به 14 معصوم این‌جا را کلیک کنید

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب اشتراک در افسران

دیدگاه‌ها   

0 #33 قمعلی 1397-04-20 09:26
سپاس فراوان
نقل قول کردن
0 #32 تهرانمحمدی 1396-08-20 15:53
سلام
نوشتن نام امامان برپارچه ونصب آن بر قبله و نماز خواندن مقابل آن چه صورتی دارد؟
متشکرم

***** پاسخ *****

سلام. اگه این کار با قصد عبادت صاحبان این نام‌ها و رکوع و سجده در برابر آن‌ها نباشه، گناه نیست؛ ولی پسندیده هم نیست و از آن‌جایی که چنین کارهایی بهانه می‌دهد به دست مخالفان شیعه و آن‌ها با دیدن چنین چیزهایی دچار سوءتفاهم می‌شوند و شیعیان رو مشرک می‌پندارند، باید از چنین کارهایی پرهیز بشود.
نقل قول کردن
0 #31 تهرانمحمد احسانی 1396-07-07 04:10
سلام - سلام اگر با ذکر مقامات و مراتب خاصه باشد به حقیقت سلام نزدیکتر است شما سلام های که جناب شیخ اکبر معروف به ابن عربی دارند را ببینید هر انسان منصف و عمیق را حیرت زده می کند و براستی چند نفر را می توان شمرد که اصلا عمق معانی این سلام های بلند به لحاظ مضامینی که ایشان دارند را بفهمد.
نقل قول کردن
+2 #30 قائمشهرابراهیم 1396-02-08 17:07
اجرتان با کریم الله
نقل قول کردن
0 #29 کرمانحسین زاده 1395-12-01 09:56
سلام برشما عزیزان که زحمت پاسخ سئوالات رامیدهید : یک سئوال :به پاداشی که بعداز خدمت 30 ساله به کارمندان میدهند آیا خمس تعلق میگرد یا نه مراجع تقلید نظرات متفاوت دارند واگر آنرا دربانک گذاشته وسود آنرا برای جهیزیه دختر ذخیره نماییم چگونه است ؟

***** پاسخ *****

سلام. خودتون اشاره کردید که در این گونه مسائل ممکنه نظر مراجع متفاوت باشه. هر کسی باید به مرجع تقلید خودش مراجعه کنه. امروزه دفاتر همه‌ی مراجع تقلید پایگاه اینترنتی دارند. می‌تونید به اون‌جا مراجعه کنید یا این‌که با بخش پرسش و پاسخ دفتر مرجع تقلیدتون تماس بگیرید. با مراجعه به دفتر مرجع تقلیدتون بهتر و آسان‌تر از این‌جا به جواب می‌رسید.

ضمناً لطفاً ذیل مطالب سایت، فقط سؤال مربوط به اون مطلب رو درج کنید. سؤالات دیگه رو از طریق منوی پرسش و پاسخ مطرح کنید.
نقل قول کردن
+1 #28 کرمانمحمدعلی 1395-11-30 09:57
باسلام :معمولا در مساجد بعداز نماز به چهارده معصوم سلام می دهیم حال اگر بعداز سلام دادن به حضرت زهرا (س)به حضرت خدیجه (س)و حضرت زینب (ُس)وبعداز سلام به امام حسین (ع)به حضرت ابوالفضل (ع) سلام بدهیم اشکال دارد

***** پاسخ *****

علیکم السلام. سلام به سایر اولیای الاهی غیر از معصومان هم خوبه ولی نه در نماز جماعت و به صورت عمومی. بلکه فقط به عنوان یک برنامه‌ی فردی. مثلاً من خودم در نمازهای فرادای خودم، هنگام سلام به امام رضا علیه‌السلام، به حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نیز سلام می‌دم. برای مسجد و برنامه‌های عمومی بهتره به معصومان اکتفا بشه؛ چون بیش از اون، باعث خستگی و زدگی مردم عادی می‌شه.
نقل قول کردن
+1 #27 خمینعلی 1395-11-12 18:35
سلام
سلام دادن به ائمه مثل امام حسین در قنوت ایرادی دارد؟ چند سالی هس تو قنوت اینو میگم: السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و ... چون جایی خوندم در نماز به غير خدا نبايد توجه بشه اگه جواب زودتر بدین لطف کردی چون نمیدونم نمازام اشکال داره یا نه در ضمن منظور از اینکه در نماز به غير خدا نبايد توجه بشه رو بیشتر توضیح بدین

***** پاسخ *****

سلام. توجه به غیر خدا دو حالت داره:

۱. توجه به عنوان معبود. در نتیجه، این توجه می‌شه عبادت و پرستش اون فرد غیر خدا.

۲. توجه نه به عنوان معبود؛ بلکه به عنوان شفیع، واسطه، ولی خدا و بنده‌ی مقرب خدا و عناوین دیگه.

توجه به ائمه علیهم‌السلام اگه به صورت اول باشه، این کار گناهه و نماز رو باطل می‌کنه؛ ولی توجه به صورت دوم هیچ اشکالی نداره.

وقتی در قنوت می‌گید: «السلام علی الحسین»، اگه به امام حسین به عنوان معبود و خدا توجه دارید، گناهه و نمازتون باطله؛ ولی اگه به حضرت به عنوان بنده‌ی خدا و شفیع آبرومند خدا توجه می‌کنید، این کار نه تنها اشکال نداره، بلکه ارزش نماز شما رو بالا می‌بره.

من از شما می‌پرسم: «السلام علی الحسین» در قنوت با «السلام علیک ایها النبی» و «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» و «السلام علیکم» در سلام نماز چه فرقی داره؟ هرچی در توضیح و توجیه اون سلام‌ها گفتید، همین جا هم بگید!
نقل قول کردن
-1 #26 کرماننادعلی شهابی رابری 1395-08-24 11:38
اجرتان به خدای سبحان احسنت بسیاراجرداردکار تان
نقل قول کردن
+1 #25 دارابhesam 1395-06-04 07:23
سلام. ممنون از مطالب مفید تون. اگه امکانش هست مطالبی رو که در سایت می گذارین.pdf اش رو هم بزارین پیش مطلب که بشه دانلود کرد و داشته باشیم. خدا قوت.یا حق

***** پاسخ *****

سلام. ممنون از توجهتون!
درست کردن فایل PDF برای هر مطلبی به صورت جداگانه، کاری وقت‌گیره و از طرفی هم فضای زیادی در هاست سایت اشغال می‌کنه. افزونه‌هایی هست که در سایت نصب می‌شه و به کاربر اجازه می‌ده از هر مطلبی که تمایل داشت خودش بتونه نسخه‌ی PDF ایجاد کنه و دانلود کنه. متأسفانه چیز درست و حسابی و قابل قبولی از این افزونه‌ها نتونستم تهیه کنم و نصب کنم. افزونه‌های موجود هر کدوم یه مشکلی دارند و خیلی اذیت می‌کنند و عملاً به درد نمی‌خورند.
شما می‌تونید برای ایجاد فایل PDF از مطالب سایت، از برنامه‌های PDFساز استفاده کنید؛ مثل pdfFactory.
برنامه‌ی Word هم از نسخه‌ی ۲۰۱۳ به بعد در بخش ذخیره‌ی فایل، فرمت PDF رو هم اضافه کرده و می‌شه مطلب رو در فایل word پیست کرد و با فرمت PDF ذخیره کرد.
نقل قول کردن
+1 #24 چ،بعسگرخالدی 1395-04-28 17:23
باسلام خسته نباشید.به سوال دارم. منظورازذوالقرنی ن در قرآن کریم چیست بعضی ها می گویند منظور این کورش کبیر است واقعیت داره

***** پاسخ *****

سلام. در تفاسیر درباره‌ی شخصیت ذوالقرنین مفصلاً بحث شده. می‌توانید به تفسیر نمونه و المیزان ذیل آیه‌ی ۸۳ سوره‌ی کهف مراجعه کنید. در این دو تفسیر بیان شده که نظر قوی درباره‌ی هویت ذوالقرنین این است که او همان کورش کبیر است.

لطفاً جهت رعایت حال کاربران دیگر، ذیل هر مطلبی، درباره‌ی همان موضوع، نظر یا سؤال مطرح کنید و اگر مطلب یا سؤال غیرمرتبطی دارید، از بخش «پرسش و پاسخ» یا «تماس با من» مطرح نمایید.
نقل قول کردن
0 #23 Tehranscientist 1395-04-03 16:39
سلام
قبلا جایی خونده بودم که اسم اصلی امام عصر(عج) محمد هست، اما تا زمانی که ایشون در غیبت به سر می برن نباید از این نام برای ایشون استفاده بشه و حتی در متن ها هم این نام به شکل م ح م د برای ایشون به کار برده میشه؛
این موضوع چه دلیلی داره؟!

***** پاسخ *****

بله نام اصلی حضرت، محمد است. روایاتی از اهل بیت (ع) اومده که از گفتن این نام منع شده. نظر برخی از علمای بزرگ (مانند شیخ انصاری و شیخ حر عاملی) اینه که گفتن نام اصلی حضرت در زمان ما اشکالی نداره و منعی که در روایات اومده مربوط به زمان غیبت صغرا است که اون موقع، جان حضرت از طرف حکومت وقت در خطر بوده و برای حفظ جان حضرت، تلاش شده ویژگی‌های حضرت به صورت راز در بین شیعیان باقی بمونه و به دست نااهلان نرسه تا خطری حضرت رو تهدید نکنه و دوره‌ی غیبت صغرا به سلامت سپری بشه. ولی الآن که در غیبت کبرا دست هیچ دشمنی نمی‌تونه به حضرت برسه، به نظر می‌رسه دیگه دلیلی برای این پنهان‌کاری وجود نداره.
نقل قول کردن
+1 #22 مشهدHiyam100 1394-12-10 16:20
باسلام وخداقوت خدمت شما دوست دینی.
وقت وعاقبتتان بخیر ان شاالله.
درگوگل پستهای دینی میگذارم ،ابتدای پستهام یک سلام
میگذارم ،لکن سلام های متعددومتنوع میخوام ،ازکجا میتونم
پیداکنم.راهنمای یم کنید ممنون میشم .

*****
پاسخ:

سلام و خداقوت!
اگه منظورتون سلام‌های رسیده از اهل بیته، تعداد این سلام‌ها محدوده و یقیناً نمی‌تونید برای همیشه مطالبتون رو با سلام‌های جدید و غیرتکراری آغاز کنید. با این حال بهترین منبع برای سلام‌های مأثور از اهل بیت (ع) زیارت‌نامه‌ها است که در کتب ادعیه مثل مفاتیح الجنان هست.
نقل قول کردن
0 #21 شهریارمهدی 1394-10-09 17:05
سلام
بهترین حالت بدن در هنگام گفتن این سلام ها چیه ؟

*****
پاسخ:
سلام

1. حالت خاصی مثل ایستادن و نشستن و غیره توصیه نشده است. آن‌چه مطلوب است این است که انسان در حالت ادب و تواضع به اهل بیت علیهم السلام سلام بدهد. از همین رو، خیلی‌ها هنگام قرائت این سلام‌ها، دست به سینه می‌گذارند.

2. دست را به حالت دعا گرفتن وجهی ندارد و مناسب نیست.

3. هنگام سلام به امام زمان علیه‌السلام طبق سیره‌ی اهل بیت، خوب است ایستاده باشیم و دست را بر سر بگذاریم.
نقل قول کردن
0 #20 گلپایگانشهرام 1394-09-25 16:48
سلام
من تو خدمت اینجور سلام دادن و یاد گرفتم و خیلی دوسداشتم و میگفتم
ولی فلسفشو نمیدونستم که تو سایت فهمیدم.
با تشکر
نقل قول کردن
+3 #19 كرجمحمد 1393-12-19 06:50
خوب بود دست شما درد نكنه وقت گذاشتي متشكرم
نقل قول کردن
+3 #18 دلفانحامد 1393-11-05 16:34
خیلی جالب دستتون درد نکنه. اجرکم عندالله
نقل قول کردن
-2 #17 تهرانمهدي 1393-10-23 06:53
سلام و عرض ادب ايا برگشتن از قبله در هنگام سلام به امام رضا ع و رو به حرم ان حضرت ايا ماثوره است يا بجهت متعارف بودن است ؟ با تشكر از شما

×××××
پاسخ:
سلام/ امام صادق علیه‌السلام خطاب به ابن‌ابی‌عمیر می‌فرماید:
کسی که توان زیارت از نزدیک را ندارد، در جای بلندی قرار گیرد و دو رکعت نماز بخواند سپس رو به سوی قبور ما کند و سلام دهد که به ما خواهد رسید.
منبع حدیث: مفاتیح نوین (اثر آیت الله مکارم) به نقل از کامل الزیارات.
نقل قول کردن
+1 #16 شاهین دژمیررضا 1393-08-15 18:45
خیلی ممنون آقا لطف کردید
نقل قول کردن
+2 #15 شاهین دژ (ساکن پیرانشهر نقطه صفر مرزی)میررضا 1393-08-04 12:44
به نقل از میررضا:
سلام واقعا دسستون درد نکنه
آیا میشه همین سلام رو بصورت صوتی هم پیدا کرد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
سلام، ممنون/ من فایل صوتیش رو سراغ ندارم. چیز سختی نیست؛ نیاز به صوت نیست!

--------------- --
برای دخترم میخوام که گوش کنه و یاد بگیره اگه پیدابکنی خیلی ممنون میشم.
ـــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
خدا شما و دختر مؤمنتون رو حفظ کنه!
خودم فایل صوتیش رو براتون درست کردم و تو بخش دانلود گذاشتم. لینکش رو انتهای مطلب هم گذاشتم.
کاش همه‌ی پدر و مادرها مثل شما به تربیت دینی بچه‌هاشون این‌طور دقیق و ظریف توجه داشتند!
نقل قول کردن
-1 #14 شاهین دژمیررضا 1393-07-25 16:24
سلام واقعا دسستون درد نکنه
آیا میشه همین سلام رو بصورت صوتی هم پیدا کرد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ مدیر سایت:
سلام، ممنون/ من فایل صوتیش رو سراغ ندارم. چیز سختی نیست؛ نیاز به صوت نیست!
نقل قول کردن

نظر شما چیست؟!


خاطره (تصادفی)

رازهای نماز

با نام خدا

امروز (82/8/28) كه روز 24 ماه مبارك رمضان است بعد از نماز ظهر و عصر، بي‌حال و خسته بودم. حال درس و مطالعه نداشتم. براي اين‌كه بيكار نباشم كتاب رازهاي نماز (اثر آيت الله جوادي آملي) را برداشتم و شروع كردم به خواندن. بحث نيت بود و اخلاص در نماز. مطالب آن ـ‌با اين‌كه برايم تازه نبود‌ـ بلند و دست‌نيافتني بود. همين مطلب فكرم را مشغول كرده بود و با خود مي‌گفتم: آيا ما هم مي‌توانيم به اين مراحل برسيم؟! به ياد دارم كه در دل از خدا خواستم كه اين عنايات را شامل حال ما هم بكند.

بعد از مقداري مطالعه خسته شدم و كتاب را بستم و روي سينه‌ام گذاشتم و چشم‌هايم را بستم...

ادامه مطلب...

پرسش و پاسخ (تصادفی)

چگونه لذت گناه را از دلم بیرون کنم؟

پرسش:

حاج آقا، لذت گناه رو چه‌طور می‌تونیم از دلمون بیرون کنیم؟ بعضی چیزها هستند که می‌دونیم خوب نیست، احتمال داره گمراهمون کنه، که سعی می‌کنیم ازش دور باشیم؛ ولی اگه دقت کنیم می‌بینیم که همون شور و علاقه باز هم هست تو دلمون و اصلاً کم نشده!

پاسخ: